Viljestyrke til vægttab – 3 tips til at nå dit mål

Kan du bruge din viljestyrke til vægttab? Faktisk kan du komme rigtig langt ved at bruge din viljestyrke, men det kræver, at du er bevidst om, hvordan du bruger den, for den kan faktisk også stå i forvejen for, at du når dine mål. Jeg vil hjælpe dig med at bruge din viljestyrke til vægttab, så du kan få succes med at nå dine mål. Handler dit mål om andet end vægttab, så kan du stadig bruge de 3 tips, du kan nemlig bruge dem, på lige præcis de mål du har.

Man hvad er viljestyrke egentlig? Du kender måske nogen som har helt vildt meget viljestyrke, og ville ønske du havde det samme. Der er gode nyheder er, at du kan træne din viljestyrke stærk.

Du skal se din viljestyrke som en muskel, ligesom dine benmuskler, du kan træne dem stærkere, men du kan også overtræne dem, og så bliver de svagere.

Der samme gælder din viljestyrkemuskel, forskellen på dine benmuskler og din viljestyrke er, at du ikke behøver tage ned i fitness centret for at træne din viljestyrke. Uden du måske tænker over det, så træner eller overtræner du den faktisk hver dag. Det jeg vil lære dig om her er, at blive bevidst om det, så du kan træne den stærkere, men ikke overtræne den, så den bliver træt og arbejder mod dig og dine mål.

Træn din viljestyrke til vægttab

Viljestyrke til vægttab – hvad skal du vide?

Du bruger hver dag din viljestyrke, når du træffer valg. Når der er kage på arbejdet og du takker nej, så er det din viljestyrke der siger nej, fordi den ved dit vægttab er vigtigere, og du kommer kun tættere på dit mål ved at skære ned på dit kageindtag. Når du efter arbejde skal til træning, men ikke rigtig orker, så bruger du din viljestyrke på alligevel at komme af sted til træning, fordi det vil få dig tættere på dit mål. Når du er i Netto og går forbi den billige spotrække med tilbud på diverse slik og chokoladebarer, så bruger du din viljestyrke på at lade det ligge. Det gælder også, når du har en diskussion med din kollega eller din kæreste, du kan bruge din viljestyrke på at holde fast i dine argumenter og vinde diskussionen, det kan til gengæld have betydning for andre valg senere på dagen, det kommer jeg mere ind på længere nede.

Det er alt sammen eksempler på, at du bruger din viljestyrke, og det er eksempler på dage hvor din viljestyrke er stærk og træffer beslutninger som gør, at du kommer tættere på dine mål.

Men hvad hvis du hele tiden står overfor valg, hvor du skal trække på din viljestyrke for at komme tættere på dine mål, så overtræner du musklen, den bliver simpelthen træt, og får svært ved at træffe de valg, som gør, at du kommer tættere på dine mål. Derfor er det vigtigt, at du bruger din viljestyrke på vigtige beslutninger, som hjælper dig hen imod dine mål – uanset hvad dit mål er.

Hvis du på dit arbejde har diskussioner med nogle kollegaer, som måske ikke er så vigtige, men du VIL alligevel vinde, så bruger du din viljestyrke på at vinde. Derefter vil din muskel være lidt svagere – ligesom efter et tungt styrkeprogram for dine benmuskler, og du vil derfor senere på dagen have sværere ved at træffe de gode valg.

Når du fx efter arbejde er træt og ikke orker at tage til den planlagte træning, så kan det være svært at komme af sted, når din viljestyrke ikke støtter dig op og hjælper dig på vej. I stedet skal du selv kæmpe med at overbevise dig selv om, at dagens træning er vigtigt i arbejdet mod dit mål, og du vil i de situationer meget ofte opleve, at du ikke får trænet. Det er eksempler på, når du overtræner din viljestyrke.

Vægttab og viljestyrke

Derfor skal du vælge, hvordan du bruger din viljestyrke, var diskussionen med kollegaerne virkelig SÅ vigtigt at vinde, fik den dig tættere på dit mål? Hvis dit mål handler om at få en bedre position på din arbejdsplads, så vil det højest sandsynlig hjælpe dig at holde fast i dine argumenter, men hvis dit mål handler om et vægttab, så vil det ikke gavne dig.

Jeg har et eksempel fra min egen hverdag, hvor jeg meget tydeligt mærkede på egen krop at have opbrugt viljestyrkemusklen.

Det er en mandag morgen, det er gråt, det står ned i stænger og blæser helt vildt, men jeg skal den mandag morgen løbe en 3 km test på tid, det er en aftale jeg har med ham der laver mit løbeprogram til mig, så der var ingen vej uden om, regnvejr eller ej, jeg skulle ud og løbe et seriøst hårdt løb. Af sted kom jeg, og av det gjorde nas, hele vejen skulle jeg presse mit eget tempo, og hele tiden overbevise mig selv om at fortsætte og ikke stoppe selvom det blev mere og mere hårdt og gjorde mere og mere ondt.

Jeg kom i mål, og gennemførte min 3 km test, bagefter skulle jeg i fitness og styrketræne, allerede fra jeg træder ind i fitness centret, kan jeg mærke, at jeg intet har at trække på. Jeg skal lave en masse øvelser for overkroppen, som umiddelbart ikke burde være træt, men jeg kan tydeligt mærke at al min viljestyrke er brugt på min løbetur. Jeg kan ikke tage mig sammen til at tage et ekstra sæt, jeg kan ikke løfte så tungt som var planen – jeg kan mærke, at jeg mangler det der ekstra gear at trække med, viljestyrken. Jeg har simpelthen brugt al min viljestyrke på først at komme af sted i regnvejr på 3 km testen, og derefter at holde et tempo, så jeg kunne få så hurtig en tid som mulig.

Nu var det primære mål den dag at løbe 3 km test, men havde det været at løfte tungt, så havde jeg prioriteret min viljestyrke forkert, den havde simpelthen ikke fået mig tættere på mit mål. Ligesom hvis du ønsker at tabe dig, og bruger din viljestyrke på områder som ikke hjælper dig i mål.

Julies tips til at træne din viljestyrke og opnå vægttab

3 tips til at opnå et vægttab

1. Styrk din viljestyrke

Brug din viljestyrke på områder i dit liv, så du kommer tættere på dine mål. Brug viljestyrken på at komme til træning, fremfor at vinde en diskussion med en kollega. Brug den på at sige nej tak til kage, i stedet for at støvsuge lige den dag derhjemme, som også suger din viljestyrke. Vælg med omhu.

2. Undgå fælderne

Du kommer nemt til at sætte en masse udfordringer op for dig selv, hvor du så bliver nødt til at bruge viljestyrken på områder som kunne være undgået. Hvis du fx har købt dine yndlingsis til fryseren, for så har du lige til weekenden, så skal du hver aften bruge din viljestyrke på ikke at spise dem. Din hjerne ved godt de er i fryseren, din krop ved det, og ikke mindst din lyst til isen ved bestemt også at isen kun er få skridt fra dig. Isen i fryseren suger al din viljestyrke, som du så ikke kan bruge på at komme til træning eller fx tage cyklen på arbejde.

Du skal derfor undgå at sætte disse fælder op for dig selv, lad vær med at have is i fryseren og skabet fuld af slik, det ligger og lokker, og det vil dræne din viljestyrke.

3. Refleksion og bevidsthed

Du skal blive klar over, hvor du bruger din viljestyrke bevidst og ubevidst i dit liv, hvor får den dig tættere på dine mål, og hvor får den dig længere væk. Når du ved det, så kan du begynde at vælge hvor det giver mening at bruge den, så du ikke overtræner den, men bruger den ligesom der, hvor den får dig tættere på dine mål.

Som du måske har fundet ud af, så er det ikke sådan at du har én viljestyrke til hvert område i dit liv. Du har én viljestyrke, og uanset hvilke områder af dit liv du bruger den på, diskussioner, rengøring eller sunde valg, så vil du trætte den, og derfor er det så vigtigt, at du bruger den med omhug og ikke bare sløser den væk på ligegyldige områder i dit liv.

→ Hjælp til vægttab – læs med her!

Rigtig god fornøjelse!

Glade hilsner Julie

Nå dit mål, træn din viljestyrke stærk

Del dine tanker og spørgsmål i en kommentar herunder, så jeg kan hjælpe dig tættere på dine mål 🙂 ♥

Skriv en kommentar