Træningsprogram vægttab

Når du gerne vil tabe dig, har både din mad og træning betydning for dine resultater, for mange kan det være en fordel at starte med enten maden eller træningen, og så senere lægge flere lag på.

For et holdbart vægttab, har små skridt en positiv betydning for dine resultater, og betydning for om du holder dit vægttab. Når du ønsker at tabe dig og går all in, og implementerer en masse nye rutiner, så kan det virker uoverskueligt for hjernen, og derfor er det ikke altid nemt at holde ved. Når du laver små skridt, vil hjernen ikke bemærke det på samme måde, og den vil være mere tilbøjelig til at holde fast i dine nye rutiner og vaner.

Træningsprogram vægttab – sådan skal du træneNår du skal tabe dig og gerne vil i gang med at træne

Din træningshistorik, form osv. Har betydning for hvordan jeg vil anbefale dig at træne, når du gerne vil tabe dig, men der er nogle retningslinjer som du kan tage udgangspunkt i.

Husk også på at alle er individuelle, og du skal finde ud af hvad det er der virker for dig i din hverdag.

Træningsprogram vægttab – styrketrænin

Styrketræning er en fantastisk måde at træne på, også når du gerne vil tabe dig. Du forbrænder kalorier under din træning, du opbygger muskelmasse og så er en øget muskelmasse også med til at øge dit hvilestofskifte.

Dit hvilestofskifte er det du forbrænder i hvile, altså når du bare ligger hjemme på sofaen. Jo større din muskelmasse er, jo højere er din forbrænding også, det er specielt fordelagtigt, når du ønsker at tabe dig.

Derudover giver styrketræning og en øget muskelmasse en mere tonet krop, og du vil opleve, at du får resultater i tabte centimeter, når du styrketræner samtidig med du går ned i vægt. Ofte kan vægten godt gå i stå, fordi muskler vejer mere end fedt, og derfor kan centimeter og fedt% målinger være et bedre værktøj at bruge.

Styrketræning kan kombineres på mange måder, du kan træne tungt med få gentagelser, eller lidt lettere med flere gentagelser. I et vægttab vil jeg anbefale dig at lave 10-15 gentagelser af hver øvelse, nogle med vægt, men rigtig mange øvelser kan du effektivt træne med din egen kropsvægt.

Træningsprogram vægttab – konditionstrænin

Konditionstræning, herunder mener jeg løb, cykling osv. Er også et effektivt træningsmetode mod et ønsket vægttab. Som med alt andet træning, så er det vigtigt du er opmærksom på kroppen, og starter ud fra dit udgangspunkt. Løb er for eksempel en hård belastning for dine led, og derfor kan det være hårdt at starte ud med, hvor i mod cykling er lidt mere skånsomt for led. Power walk, altså en gåtur i et højere tempo, er også en god måde at starte ud på.

Udfordringen kan være, at når du starter med træne i ønsket om at tabe dig, så er Julie træningsprogram vægttab når du ønsker at tabe digmotivationen i top, og derfor kan du nogle gange overhøre kroppens signaler. Det vigtigste er du lytter til kroppen, men stadig også presser den på en sund måde.

Konditionstræning sætter også gang i forbrændingen, specielt i den tid hvor du er aktiv, har du en højere forbrænding.

Et samspil mellem styrketræning og konditionstræning har en positiv indvirkning på både din sundhed og vægt, men du kan med fordel starte ud med enten styrke eller konditionstræning og lade kroppen vænne sig til træningen, og efter nogle uger kan du begynde at supplere.

Vil du bare gerne i gang, og er du ikke vant til at træne, så vil jeg anbefale dig ét af følgende:

  1. Power walk – begynd at gå lange tur i et rask tempo, du får bevægelse og frisk luft, og det vil hjælpe dig til at få mere energi og overskud til at tage hul på mere træning
  2. Hjemmetræning – star med at træne hjemme i stuen med din egen kropsvægt, det er tidsbesparende, effektivt og billigt, læs mere om træningsprogram du kan lave hjemme i stuen lige her!

Træningsprogram vægttab og/eller sund mad

Som jeg skrev tidligere, så kan det være en fordel at tage et skridt ad gangen, når du gerne vil tabe dig. Det er individuelt hvad der vil være bedst at starte med, men som udgangspunkt er det nemmere at nå et vægttab ved at ændre kostvaner, fremfor at fortsætte madvanerne og starte med at træne. Det skyldes at det tager lang tid at forbrænde kalorier, i forhold til tiden det tager at spise.Tips til træning og sund mad når du skal tabe dig

En marsbar er et klassisk eksempel, hvis du strækker en marsbar længe, så tager det måske 10 minutter at spise den, og så har du virkelig også givet dig god tid. Hvorimod det vil tage ca. 30 minutter at forbrænde den ved en løbetur.

Det betyder ikke at træningen er ubetydelig, men det betyder at du vil få nemmere ved at tabe og ved at lukke munden, end ved at løbe de spiste chokoladebarer af. Men et samspil mellem en sund livsstil med masser af grøntsager, fisk og magert kød og en aktiv hverdag, så vil du opnå gode resultater både i dit vægttab og dit energiniveau.

Motivation

For at holde motivationen til træning, skal du være realistisk. Hvad kan tidsmæssigt lade sig gøre, hvad er økonomien, hvilken tid på dagen er bedst – MEN vigtigst af alt, hvilken form for træning kan du bedst lide. Når du træner noget du godt kan lide, styrketræning, løb eller dans, så øger du sandsynligheden for at du kommer af sted til træning og holder fast i motivationen. Du skal ikke vælge løb, fordi du tænker det er den bedste træningsform, for så kommer du af sted et par uger for derefter ikke at gide – du skal finde en træningsform som giver mening for dig.

→ Få Julie som din online personlige træner GRATIS i en uge – læs med her!

God fornøjelse!

Glade hilnser Julie

Kom i gang med træningsprogram vættab og nå dine mål

Hvad er dit bedste tip til et vægttab? Skriv en kommentar herunder, jeg vil elske at læse med og blive inspireret 🙂 ♥

Skriv en kommentar