Sukkerafhængig – sådan slipper du af med den

Ordet sukkerafhængig er meget omdiskuteret, da det er svært at vurdere, om der er tale om en egentlig afhængighed, men sandheden er at din trang til sukker, kan føles som en stærk afhængighed.

Hvad vil det sige at være sukkerafhængig?

Du føler trang til sukker hver dag, og når det lykkedes dig at undgå sukker i nogle dage, så bliver du ramt af voldsom hovedpine og humørsvingninger, og det er alt sammen tegn på, at din krop er sukkerafhængig, og at du har mistet kontrollen.

Aldrig mere sukkerafhængig, slip din sukkertrang nu

Typiske tegn på at du er sukkerafhængig

  • Spiser sukker hver dag
  • Din krop har en stærk trang til sukker hver dag
  • Hovedpine hvis du undlader sukker i nogle dage
  • Træthed
  • Mistet kontrollen over dit sukkerindtag

Sukker kan altså have en stor magt i din hverdag, hvis du lader den tage styringen. Den kan have voldsomme konsekvenser for dit humør, energi, vægt og generelle sundhed.

Derfor er det vigtigt at sætte ind på dit forhold til sukker, når du ønsker at ændre livsstil og eventuelt tabe dig.

Sukker går under kategorien ’tommekalorier’ og det gør det, fordi du får en masse kalorier uden at få noget for ”pengene”, du får ingen vitaminer eller mineraler, når du spiser sukker, blot en masse kalorier.

Når du spiser sukker vil du også opleve, at du får et hurtigt energikick, og jeg oplever at mange bruger sukker til at få energi hen på eftermiddagen. Sukker giver et hurtigt energikick, men ligeså hurtigt dykker din energi, og ofte til et endnu lavere niveau end før du spiste sukkeret. Der findes mange andre bedre alternativer, som kan give dig et mere stabilt energikick – læs med og få de bedre alternativer længere nede.

Sukker og sundhed – eller mangel på samme

Sukker bliver meget hurtigt omdannet til energi i kroppen, som er den effekt du mærker, når du spiser sukker. Når du spiser sukker stiger dit blodsukker voldsomt og kroppen begynder at producere insulin for at transportere sukkeret ind i muskelcellerne.

I modsætning til hvis du spiser kulhydrater med fuldkorn som fx rugbrød, som på grund af fibrene tager kroppen længere tid at nedbryde og dermed stabiliserer det blodsukkeret bedre end raffineret sukker.

Når du spiser sukker og dit blodsukker stiger, vil du også opleve, at dditu humør stiger, det sker fordi hjernen producerer serotonin ved et højt blodtryk – det er som udgangspunkt godt. Der sker dog det at i takt med at blodsukkeret kort tid efter falder voldsomt, vil dit humør følge med ned, og det giver altså en negativ spiral.

Når du er sukkerafhængig kan det også påvirke din vægt, sukker mætter dårligt og samtidig kan det påvirke din appetit, så du oplever, at du spiser mere. Det betyder, at du over en periode med meget sukker vil tage på i vægt, og det øger risikoen for livsstilssygdomme og diabetes.

Generelt er der ikke meget positivt at sige om sukker, og rigtig mange oplever desværre at være sukkerafhængige, der er mange gevinster ved at skære ned på dit sukkerindtag. Du kan erstatte dit sukkerindtag med andre produkter, eller du kan ændre dine vaner og gøre noget helt andet, læs med og få konkrete tips længere nede.

Sukkerafhængig – hvad kan jeg spise i stedet for sukker

Først skal du tømme dine køkkenskabe for slik, sodavand og chokolade, du gør det svært, når der kun er få skridt ud til slikskabet. Når du først skal ned og købe dit sukkerdrug, så er der større sandsynlighed for, at du når og stoppe op og sige nej tak.

Du kan erstatte de sukkerprodukter du plejer at spise med noget andet. Først skal du gøre op med dig selv hvor grænsen går. I frugt findes der fruktose, som også er sukker, men fordelen er at du også for nogle vitaminer og mineraler, men du skal gøre op med dig hvor grænset går, er frugtsukker okay for dig.

Du kan fx erstatte med:

Opskrift på dadelkugler når du vil slippe din sukkerafhængig

Jeg lover dig ikke, at det vil give dig samme oplevelse som at spise en plade marabou, men jeg lover dig, at det vil give dig en hel anden følelse i din krop. Det kan godt føles lidt kedeligt at erstatte dine sukkervaner med disse udgaver, og så skal du finde din motivation frem.

Sandheden er, at det ikke ér det samme, og det kommer aldrig til at blive det samme, men hvis dine gamle sukkervaner gav dig energi, overskud og en sund krop, så ville denne artikel ikke være relevant for dig.

Du skal i stedet holde fokus på, hvad du vil få ud af slippe dine sukkervaner og det at være sukkerafhængig – hvad vil det give dig på den længere bane. Derudover skal du fokusere på den følelse, som du vil have i morgen, når du har vundet over sukkertrangen og gjort eller spist noget andet, som gavner din krop meget mere.

Når sukkertrangen opstår

Hvis det ikke virker at erstatte dit sukkerindtag med sundere muligheder, så skal du gøre noget helt andet. Det kan virke svært i starten, men hvis du holder fast i hvorfor du gerne vil slippe din sukkertrang, og holder fast i følelsen du vil have når det lykkedes, så gør du det nemmere.

Hvis du er vant til at hive slikposen frem, når du om aftenen smider dig på sofaen for at se tv og slappe af, så kan det være utrolig svært at slippe din trang til sukker, hvis du holder fast i vanen med at sidde på sofaen. Du bliver nødt til at bryde dine vante rutiner og gøre noget helt andet.

Du kan fx:

Du skal finde ud af, hvad der virker for dig som erstatning for dine gamle vaner, som indeholder sukker. Det kan virke lidt kedeligt i starten, men du vil blive glad for det.

Der er masser af muligheder for alternativer, men du skal først og fremmest være indstillet på, at du skal gøre noget andet end du plejer. Gør du som du plejer, så vil du også få det du plejer – en træt krop som er styret af sit sukkerindtag. Det vil i starten ikke give dig samme oplevelse, men samtidig skal du holde fast i det, som det vil give dig ikke længere af være sukkerafhængig – du skal tage styringen tilbage.

→ Få hjælp til at slippe din sukkertrang NU – læs med her!

Jeg ved du kan, du skal også selv tro på det ♥

Glade hilsner Julie

Julies guide til at slippe din sukkerafhængighed

Hvad er dit bedste tip til at slippe din sukkertrang? Skriv en kommentar herunder, jeg vil elske at læse med 🙂 ♥

Skriv en kommentar