Hurtigt vægttab – test af nupokur

Guide til hurtigt vægttab

Hurtigt vægttab – det er med bange anelser jeg starter denne blog! Jeg starter nemlig i dag på projekt nupo!

Nupo er kendt for skabe hurtige resultater med et hurtigt vægttab, det vil jeg gerne teste på egen krop, jeg har derfor valgt at prøve nupo-produkter på egen krop i en hel uge, hvor jeg udelukkende vil leve af nupo-shakes og nupo-supper.

Målet er at mærke hvordan jeg fysisk og psykisk reagerer, hvordan påvirker det mit energiniveau, humør og min søvn.

Jeg forestiller mig, at jeg maks vil blive udfordret på min sult, da jeg udelukkende kommer til at indtage væske – og vil komme til at savne oplevelsen af at spise lækker mad!

Nupo-produkter kan bruges, som jeg vælger at gøre det, hvor det er det eneste jeg indtager. Dette anbefales i max 8 uger, og jeg har valgt at gøre det i én uge, og allerede det gør mig lidt nervøs, da jeg ved det bliver en kamp, og vil kræve enorm viljestyrke. Når jeg har taget beslutningen om at det er det jeg gør, så er det ikke en mulighed for mig at give op halvvejs. Derfor gør det mig lidt nervøs inden, da jeg har aldrig smagt produkterne, og faktisk ikke aner hvad jeg går ind til!

Jeg har forhørt mig hos venner og kollegaer der har prøvet produkterne, og svarerne har været meget forskellige. Jeg har hørt alt fra at det smager virkelig dårligt til at det smager af slik, det er så det jeg har i vente, og håber måske lidt på en mellemting, men uanset hvad, så tager jeg udfordringen op!

Jeg vil ugen igennem være meget opmærksom på hvordan jeg har det, og det vil jeg så videreformidle til dig. Du har højst sandsynligt allerede en holdning til disse punkter, og ja det har jeg også selv.

MEN, det er svært at have en holdning til noget jeg aldrig har smagt eller prøvet på egen krop. Du kan så vælge at bruge mine erfaringer, og måske bliver både dine og mine holdninger til produkterne ændret.

Produkterne kan også bruges som måltids erstatninger, dvs., du kan springe morgenmaden eller aftensmaden over og i stedet drikke en nupo-shake, og på den måde indtage færre kalorier.

Jeg har valgt at gå all in for at mærke virkningen mest muligt.

Hurtigt vægttab? Jeg ved det ikke, men jeg er klar på at teste det af.

Jeg starter med højt humør! 🙂

 

Dag 1 – SÅ blev ugen med nupo og test af hurtigt vægttab skudt i gang!

Jeg startede morgenen ud med en mango/vanilie shake, ikke en kulinarisk oplevelse, men hvad havde jeg forventet? Det kunne godt drikkes. Dagen har stået på bachelorskrivning og møde med bachelorvejleder om formiddagen, koncentrationen var ikke på sit højeste, det var trætheden til gengæld, men jeg kom igennem, og fik da også skrevet lidt.

Jeg havde forberedt mig på at jeg ville være sulten, jeg er vant til at spise en del, og lægger ikke skjul på at jeg er meget glad for mad, så selvfølgelig er det en stor forandring nu kun at drikke shakes og spise supper på ca. 110 kalorier.

På trods af sulten synes jeg humøret er okay. Trætheden ramte mig igen midt på dagen og jeg tog en lur på 30 min.

Jeg er vant til at træne 5 gange om ugen, men havde forberedt mig på at jeg nok ikke ville kunne holde samme niveau i min træning, derfor valgte jeg at gå 5 km i en rask tempoher på første dagen, og så håber jeg på at kunne løbe en lille tur i morgen.

Jeg har spist to varme nupo-supper i løbet af dagen, og der var jeg faktisk positiv overrasket. Jeg synes det mættede godt, og tro det eller ej jeg fandt rester fra broccoli i grøntsagssuppen – bare det er nok til at gøre mig glad når nu jeg ikke får mad! Jeg går sulten i seng, men holder humøret oppe!

 

Dag 2 – Jeg har løbet de hårdeste 5 km nogensinde!Julie tester hurtigt vægttab med nupo

Tirsdag morgen besluttede jeg mig for at  løbe en lille tur. Jeg bevægede mig ud på 5 km, og helt fra starten af føltes det hårdt. Det vil sige jeg løb ikke alle 5 km, flere gange måtte jeg ned og gå, hver gang jeg mødte bare en lille bakke op ad.

Efter min løbetur får jeg min første rigtige krise. Jeg lå på min sofa og kunne næsten ikke holde øjnene åbne efter mit løb, og sov 10 timer om natten.

Da det er meget begrænset hvad jeg får af energi og specielt kulhydrater er det ikke mærkeligt min krop reagerer som den gør. Jeg får meget hurtig tømt mine glukogenlagre, og det vil sige at kroppen i stedet kører på fedtforbrænding – ikke noget der er farligt, men rart er det altså ikke, og det er utrolig hårdt for kroppen!

Om eftermiddagen satte jeg mig ved søerne og arbejdede, selvom jeg var utrolig sulten, så hjalp det lidt på mit humør at sidde i solen og nyde vejret som var fantastisk, også på tom mave!

Status efter dag 2 er at det har været en hel del hårdere end første dag, men jeg  slutter dagen med fint humør, SELVOM jeg havde mine kriser i løbet af dagen!

 

Dag 3 – Holder humøret oppe mod hurtigt vægttab på nupo 

Endnu en nat med utrolig meget søvn, 9,5 time! Og endnu en dag med utrolig mange toiletbesøg, da udelukkende indtagelse af væske sætter blæren på overarbejde. Jeg skal ikke for langt uden et toilet i nærheden.

Midt på dagen tog jeg en lur på ca. Halvanden time, jeg har altså brug for ekstremt meget søvn.

Det var dagen hvor jeg sidst på eftermiddagen skulle have 2,5 times undervisning i fitness foran mig, jeg havde forberedt mig på at det ville blive det hårdeste nogensinde – specielt efter min erfaring med løbet dagen før, men der tog jeg fejl!

Timerne var lidt hårde at komme igennem, og jeg tog en shake undervejs. Efter timerne var overskuddet større end det på noget tidspunkt har været i løbet af   ugen. Jeg tror ikke engang at medlemmerne oplevede at jeg ikke var på samme energiniveau som jeg plejede, de virkede endda meget begejstrede efter timerne. Det var helt sikkert en positiv oplevelse!

Alt i alt en positiv dag, træningen sidst på eftermiddagen gav mig mere energi og motivation til at fortsætte!

 

Dag 4 – Jeg kommer langt med stædighed

Det er som om kroppen har vænnet sig til, at jeg ikke får så meget at spise. Sulten er der stadig konstant, men kroppen har ligesom accepteret at selvom den skriger, så ændrer det altså ikke på holdningen til at jeg gennemføre det her!

En enkelt times undervisning i fitness gik fint. Jeg er bevidst om, at det ikke er meningen jeg skal træne når jeg er på denne kur, men det er en del af mit arbejde, og derfor vælger jeg at gøre det. Min egen træning er der skruet maksimalt ned på, hvilket jeg ikke er super glad for, da det er en stor del af min hverdag, men det er en del af det jeg er gået ind til i denne her ene uge.

Jeg gået fra at være a-menneske både aften og morgen, jeg går stort set altid tidligt i seng, og har ingen problemer med at stå op om morgenen. Snooze er ikke en mulighed for mig! MEN jeg er nu blevet forvandlet til et ekstremt a-menneske om aftenen, og virkelig b-menneske om morgenen. Jeg har meget svært ved at vågne om morgenen, det er ikke rart. Til trods for at jeg sover 10 timer i døgnet. Min morgenenergi er forsvundet i takt med at nupo har indtaget min krop.

Jeg sparer en masse tid på madlavning, opvask og træning, til gengæld bliver al den tid jeg sparer, brugt på at sove.

Jeg er spændt på hvordan det viser sig på vægten på mandag. Jeg ved at jeg vil tabe væske, da mine glykogenlagre er tømte, og de binder væske.

Derudover vil jeg miste muskelmasse, da jeg ikke får nok med protein til at bevarer dem. Jo større muskelmasse jo større hvilestofskifte. Det vil sige at mit hvilestofskifte vil være mindre, og starter jeg med at spise samme mængder som før kuren, vil jeg altså tage ekstra på, da jeg har brug for mindre mad. Samtidig vil jeg hurtigt tage væsken på igen. Det kan kun tiden vise, men tankerne omkring det er der.

Jeg vil fortsætte med at holde øje med min kropssignaler og vægt i ugen efter nupo, og det vil jeg fortsætte med at formidle til dig, så jeg kan komme med en endelig konklusion.

Jeg blev til aften meget sulten efter min træning, så jeg går utrolig sulten i seng, og håber jeg kan sove mig fra det! 

Dag 5 – Sulten på kuren mod hurtigt vægttab!

Ingen energi, men masser af sult – maven havde alligevel ikke vænnet sig til ikke at få så meget.

Endnu en middagslur var tiltrængt midt på dagen. Jeg var utrolig smadret da jeg vågnede, men op og af sted, for jeg skulle nemlig ud og arbejde med mad.

Jeg holder ved, men jeg blev sat på prøve da jeg i 5 timer skulle  arbejde med mad. Hele tiden skulle jeg være bevidst om ikke at spise noget af ren vane, på trods af kæmpe sult. Te og vand blev indtaget i store mængder, for desperat at udsætte sulten.

Energien var bestemt ikke på sit højeste under mit arbejde, og jeg måtte kæmpe mig gennem flere kriser undervejs – det var alligevel en udfordring at stå omgivet af lækker mad! Nå, men muligheden for at give op var jo ikke til stede, så det var bare om at bide det i mig og holde ud. Jeg prøvede at fokusere på at holde humøret og energien høj, engang i mellem føltes det umuligt, men jeg prøvede 🙂

 

Dag 6 – Udfordret – men holder ud!

Jeg troede jeg var udfordret i går, da jeg arbejdede med mad, men NEJ ikke i forhold til den udfordring jeg måtte stå overfor i dag, da jeg igen skulle stå med en masse lækker mad. Denne gang skulle jeg også stå og lave maden, og flere gange måtte jeg få andre til at tilsmage den, for at sikre mig det var som det skulle være. Jeg stod i den fantastiske duft – DET var uden tvivl den største udfordring denne uge indtil videre.

Middagslur var der ikke tid til i dag, middagsluren har ellers hjulpet mig til at udsætte min sult lidt, men i dag måtte jeg bare holde ud. Tanken om, at jeg snart er i mål er fantastisk. Jeg glæder mig til at se hvordan det viser sig på vægten, og hvordan min krop reagere i ugen efter.

 

Dag 7 – Jeg gjorde det!

Jeg gennemførte mit mål!Lær at holde vægten efter vægttab

Den sidste dag i mit projekt, blev hermed skudt i gang! Når jeg tænker tilbage på dagene, så virker det ikke som om min krop har vænnet sig til kun at indtage væske. Jeg føler stadig sult, og trangen til rigtig mad er enorm.

Jeg har her til aften handlet ind, så jeg nu igen har friske fødevare i mit køleskab. Fantastisk følelse at handle ind, men hårdt at have køleskabet fyldt med lækre grøntsager og frugt, når jeg stadig liiiiige skal vente til i morgen med at spise det.

Jeg havde en anden følelse end normalt, da jeg stod nede og skulle handle ind til den næste uge. Utrolig svært at vælge, da jeg ikke ved hvordan min krop vil reagere. Derudover følte jeg mig total idéforladt, det bar præg af at jeg ikke har skulle tænke på madlavning hele ugen, så det var bare at fylde kurven med en masse grønt, og håbe at jeg bliver inspireret når jeg starter på at spise igen.

 

Hurtigt vægttab – resultatet af nupo

Jeg har tabt: 2,9 kg, hvilket er et hurtigt vægttab på kun en uge, men da jeg ved jeg binder ca. 2 liter væske, synes jeg ikke det er et stort vægttab. Min talje har smidt 4 cm, men da jeg ingenting har spist, er det klart at maven trækker sig sammen, og når jeg begynder at spise igen vil den udvide sig. Så alt i alt ikke overvældende i forhold til den følelse jeg har haft hele ugen, men kan vægttabet holdes er det helt okay, og så må jeg vente og se hvad der er sket om en uge.

På vægten er det som sagt ikke et kæmpe resultat, men mentalt har jeg lært meget om mig selv. Jeg giver ikke bare op, også selvom jeg stod overfor nogle kæmpe udfordringer undervejs. Tanken om at jeg jo godt kunne spise i smug, uden at fortælle det til nogen, faldt mig ind, men det ville være et personligt nederlag, og derfor gjorde jeg det IKKE. Det har givet mig en tro på, at når jeg sætter mig noget for, så kan jeg nå rigtig langt med min indstilling og vilje.

Det har været en hård uge, men alligevel når jeg tænker tilbage, er det gået stærkt. Jeg har måtte melde fra til forskellige sociale arrangementer, da jeg jo ikke har spist normalt, og ikke ville udsætte mig selv for flere fristelser end nødvendigt.

Jeg fortsætter med at blogge i næste uge, for at du kan få en indblik i hvordan min krop reagerer på at spise igen, og hvordan det viser sig på vægten. Jeg vil derfor vente med min endelige konklusion på nupo-produkter.

1. Ealuering – Er et hurtigt vægttab holdbart?

Jeg har tabt mig, men er et så hurtigt vægttab det værd? 

Jeg havde sovet utrolig meget hele ugen, min krop havde hele ugen skreget på søvn, men også på mad. Søndag aften da jeg skulle sove var det trangen og tanken om mad der vant over søvnen. Jeg kunne simpelthen ikke sove. Jeg kunne tælle timer til jeg igen måtte spise, og nu kunne det simpelthen ikke gå stærkt nok, derfor endte jeg med at stå tidligt op, og indtage mit første måltid.

Det var været svært at vælge, hvad det skulle være, men jeg endte med en skive stenalderbrød, røræg blandet med banan og peberfrugt. Det var fantastisk, men jeg er også overbevist om at uanset hvad jeg havde valgt at spise, så havde følelsen af endelig at spise været fantastisk. Da jeg ikke havde sovet særlig meget om natten var jeg stadig meget træt, så jeg gik i seng igen, og sov et par timer mere.

Nå, men nu hvor nupo ugen var slut, så skulle træningen genoptages. Jeg ville starte stille ud med en tur på 5 km. Eftersom jeg stadig ikke havde fyldt mine glukogendepoter var det stadig hårdt at løbe, men det gik trods alt bedre end ugen før.

Jeg prøvede hele dagen at være bevidst om hvor meget jeg spiste, da min krop godt kunne reagere ved at spise konstant. Jeg synes det gik fint, og det var dejligt at kunne spise igen!

Dagen efter var det igen tid til træning, denne gang intervalløb op ad bakke.

Det var hårdt, men det var ikke anderledes end det plejede, for intervalløb er ALTID hårdt!

Til gengæld var jeg øm i mine ben dagen efter, hvilket jeg normalt ikke er efter intervalløb. Kroppen reagerede på at jeg ikke har trænet som jeg plejede ugen før.

Torsdag morgen var jeg på vægten, jeg havde taget et halvt kg på dvs. stadig et vægttab på 2,4 kg. Hvilket er et tegn på at mine glykogendepoter som binder væske ikke er fyldt op endnu.

Dejligt at være i gang med en livsstil igen, hvor jeg må spise og træne, og jeg nyder det, og sætter måske endda endnu mere pris på det nu – det gjorde jeg i hvert fald den første dag! Uanset hvad så er humøret højt, og både toiletbesøg og søvn er blevet lidt mere almindeligt, og jeg nyder at være tilbage. Det er som om jeg har levet en uge i min egen lille klokke, men nu er jeg vendt tilbage til virkeligheden.

Jeg vil skrive anden evaluering efter den første uge, og derefter komme med min endelige konklusion, både ud fra mit humør og hvordan vægten yderligere har ændret sig.

2. Evaluering af hurtigt vægttab

Fredag skulle jeg til et træningsarrangement NewLevelConvention, hvor dagen bestod af en masse hård funktionel træning og inspirerende foredrag. Kroppen blev derfor sat på prøve, men det gik okay, dog ømme ben i 3 dage efter.

I forhold til konditionstræning er jeg langt fra tilbage på samme niveau som før nupo, da jeg kan ikke presse min puls op på samme niveau som jeg kunne før. Træningen føles super hård, men pulsen siger noget andet. Nupo har altså haft konsekvenser for min træning.

Jeg føler mig ikke så træt længere som jeg gjorde under ugen på nupo, og de første dage efter. Lørdag var jeg til konfirmation, og spiste en masse lækker mad og kage, og kroppen har nu vænnet sig til at spise igen.

Efter en uge med almindelig sund kost viser vægten at jeg har taget 1,5 kg på. Dvs. mit endelige vægttab efter en uge på nupo, og efter en uge med kost er 1,4 kg. Det stemmer overens med mine forventninger før og undervejs. Jeg vidste godt at jeg ville tage på igen, specielt væske da jeg igen får fyldt mine glykogendepoter som binder væske.

Konklusion

Jeg har lært utrolig meget om mig selv og min viljestyrke. Jeg føler at det er min vilje der har fået mig igennem ugen – det er klart noget jeg kan bruge fremadrettet i andre sammenhænge. I forhold til vægttabet, som viste sig ikke at være holdbart, synes jeg ikke det har været det værd. Det var en super hård uge, hvor jeg følte sult konstant, samtidig med jeg følte mig afskrevet fra alt socialt.  

Desuden frarådes det at træne undervejs på kuren. Alle undersøgelser viser at motion er sundt og kan forebygge livsstilssygdomme. Derfor stemmer det ikke overens med min opfattelse af sundhed at udelukke motion. Ernæringsmæssigt får jeg det anbefalede indtag af vitaminer og mineraler, men at indtage det gennem kunstigt fremstillede produkter, er for mig ikke sundhed.

Gå i stedet efter en sund OG glad livsstil ved at spise masser af grønt, drikke vand, dyrke motion og få ordentlig med søvn – det er dét der virker for mig, og både energi og humør får et boost af den livsstil!

 

→ Vil du have opskrifter på sund mad – læs med her!

Kærlige tanker og glade hilsner Julie

Anmeldelse af hurtigt vægttab med nupo


Del dine erfaringer om kurer med mig – skriv en kommentar nedenfor, jeg glæder mig til at læse med 🙂 ♥

Skriv en kommentar