Hjemmetræning – inklusiv øvelser

Hvis du vil i gang med at træne, men ikke er tiltrukket af fitness centre, hvis du har svært ved at holde motivationen, eller hvis du synes det er svært at finde tiden til at træne, så er hjemmetræning en fantastisk mulighed for at komme igang med træne.

Hjemmetræning betyder, at du kan træne hjemme i stuen , du behøver hverken forlade hjemmet eller betale et dyrt fitness abonnement – du kan blot rykket fitness centret hjem i stuen.

Du synes måske det lyder dyrt, fordi du tænker du skal investere i en masse udstyr, men faktisk behøver du ikke det vilde fitnessudstyr. Du kan komme rigtig langt ved at træne med din egen kropsvægt, og så er investeringen faktisk 0 kr for at få en krop der er mere tonet, sund og energifyldt.

Du synes måske ikke at hjemmetræning lyder særlig sexet, meeen det er faktisk en rigtig god mulighed for at komme i gang med at træne, og der er mange gode gevinster.

Hjemmetræning – fordele:Få en guide til hvordan du skal trænehjemme i stuen

  • Tidsbesparende
  • Billigt
  • Effektivt
  • Fleksibelt
  • Godt for motivationen

Du sparer tid, fordi du ikke behøver forlade hjemme for at træne. Du skal altså ikke først have pakket en taske, passet børnene, bruge tid på transport frem og tilbage osv. Du kan blot hoppe i noget bevægeligt tøj, og så er du klar. I en travl hverdag med arbejde og familie kan det være svært også at presse tid til træning ind, derfor skal du gøre det nemt og overskueligt, og lige præcis her kan hjemmetræning være en rigtig god mulighed for at få træning ind i din hverdag – træning som giver dig mere energi og overskud til arbejde, familie og hygge.

Desuden er det en billig løsning, du skal ikke betale et månedlig abonnement, og du behøver hverken investere i en masse dyrt udstyr eller træningstøj. Du kan blot træne i noget bevægeligt tøj og med din egen kropsvægt – det er super effektivt.

Vil du alligevel gerne have en personlig træner med på sidelinjen?

Jeg kan blive din online personlige træner hjemme i stuen – læs mere her.

Træning med egen kropsvægt lyder måske ikke hårdt, men tag ikke fejl, du kan sagtens træne effektivt med egen kropsvægt, du skal blot vide hvilke øvelser du skal lave – jeg giver eksempler på øvelser længere nede.

Hjemmetræning er fleksibelt fordi du ikke er afhængig af åbningstider, holdplaner eller børnepasningsmuligheder. Du kan træne mens børnene sover, inden arbejde, eller hvornår det passer ind i din hverdag. Du skal blot have et par kvadratmeter i stuen eller soveværelset, så er der rig mulighed for at lave effektiv hjemmetræning.

Har du svært ved at holde motivationen til at træne, så kan hjemmetræning hjælpe dig på vej. Når du kommer hjem fra arbejde sætter trætheden ind, du lægger dig på sofaen, så kan det altså være noget af en udfordring at pakke tasken og komme ned i fitness centret. Det er til gengæld noget mere overskueligt at klæde om og gå i gang midt i stuen.

Måske oplever du ofte, at du de første uger af træningen er topmotiveret og derfor nemmere kommer af sted til træning, men med tiden falder motivationen, og du får sværere og sværere ved at komme af sted. Det er lige præcis her at hjemmetræning er fantastisk, det er her forskellen er. Motivationen kan stadig godt falde, når du laver hjemmetræning, men det er altså noget nemmere at overtale kroppen, når du skal blive indenfor dit hjems fire vægge.

Men hvad er det så du skal træne?

SquatBliv stræk med squat i din hjemmetræning

Squat er en fantastisk øvelse for ben og balder, og er meget velegnet til hjemmetræning. Den er super effektiv, selv når du laver den med din egen kropsvægt.

Teknik

Du står med hoftebredde mellem fødderne, knæ og tær peger ligefrem. Derfra sænker du numsen ned mod gulvet, stadig med spænding i maven og ret ryg, for at komme op igen presser du gennem hælene.

Lav 3×12 gentagelser.

Armstrækninger

Armstrækninger kan laves i flere udgaver, alt efter hvilken muskelgruppe du ønsker at træne og alt efter din styrke. Jeg vil her gennemgå den udgave som primært træner brystet.

Teknik

Fødderne eller knæene i gulvet (øvelser er en del lettere på knæene) bredt fat på gulvet med hænderne. Derfra sænker du overkroppen ned mod gulvet og presser op igen. Den her øvelse er super udfordrende, du kan eventuelt lave bevægelsen lille, indtil du bliver stærkere og kan bevæge dig helt ned mod gulvet.

Lav 3×8 gentagelser.

MavebøjningerFå flad mave med Julies hjemmetræning

Jeg oplever at mange gerne vil have en fladere eller mere trænet mave, og så er mavebøjninger en rigtig god øvelse. Du kan lave den hjemme på gulvet, hvis du synes det er hårdt at ligge direkte på gulvet, og har du ikke en måtte, så kan du ligge på et tyndt tæppe.

Teknik

Lig på ryggen, hænderne har du oppe bag hovedet, du sætter fødderne i gulvet og derfra løfter du overkroppen fra gulvet. Det er mavemusklerne der trækker dig op og derfra sænker du dig ned mod gulvet igen.

Det er alle øvelser der er eksempler på hjemmetræning. Det her er kun eksempler, der findes selvfølgelig en masse andre øvelser du kan lave, og du kan også lave andre typer træning.

Hvis du ønsker en mere detaljeres gennemgang af teknik via video, så kan jeg blive din online personlige træner – hvor jeg netop guider dig via videoer.

→ Få Julie som din online personlige træner GRATIS – se med her!

God træningslyst!

Glade hilsner Julie

Få Julies tip til effektiv hjemmetræning

Hvad vil du gerne mere vide om hjemmetræning? Skriv en kommentar herunder, så kan du få svar på dine spørgsmål 🙂 ♥

Skriv en kommentar